سبد خریــــــــــــــــد
ردیف عکس محصول                   نام کالا                   کد کالا قیمت تعداد کل قیمت حذف
1زنگ دوم تلفن مدل سه شاخه son electronic9001115348000001800000
بستن

تعمیر یخچال در منزل ، تعمیر یخچال،یخچال

انواع تصفيه آب خانگي و صنعتي

آنتی بادی چیست؟ Anti top ، آنتی بادی بالا ، اوتوآنتی بادی های ضد تیروئید 






آنتی بادی چیست؟ نوعی پروتئین خونی است که توسط سیستم ایمنی بدن تولید می شود و به عوامل خارجی مثل باکتری و ویروس حمله کرده و اثر آنها روی بدن را خنثی می کند.
اوتوآنتی بادی چیست؟ نوعی آنتی بادی است که توسط سیستم ایمنی بدن خود شخص تولید می شود و اشتباها به جای حمله و خنثی سازی اثر عوامل خارجی، به یک یا تعداد بیشتری از پروتئین های بدن خود شخص حمله می کند و کار آن ارگان یا دستگاه را مختل می کند. بسیاری از بیماری های خود ایمنی، باعث تولید اتوآنتی بادی در بدن می شود مانند بیماری های لوپوس، آرتریت روماتوئید و تیروئیدیت هاشیموتو.

اوتوآنتی بادی های ضد تیروئید یا به زبان ساده تر آنتی بادی های ضد تیروئید

اوتوآنتی بادی های ضد تیروئید اوتوآنتی بادی هایی هستند که یک یا تعداد بیشتری از عناصر و اجزای تیروئید را هدف قرار می دهند. بیشترین اوتوآنتی بادی های مشاهده شده در این بیماری، آنتی بادی های پراکسیداز (آنتی بادی های آنتی تی پی او)، آنتی بادیهای گیرنده تیروتروپین (TRAbs) (هورمون تیروتروپین با تحریک غده هیوفیز باعث آزادسازی تی اس اچ (TSH هورمون تحریک کننده تیروئید) و پرولاکتین از غده هیپوفیز می شود.) و تیروگلوبولین (یا تی جی توسط سلولهای فولیکولار تیروئید ایجاد می شود و غده تیروئید آن را برای تولید تی4 و تی3 مصرف می کند.) هستند.
آنتی بادیهای گیرنده تیروتروپین یا TRAbs به سه دسته آنتی بادی فعال، بازدارنده و آنتی بادی خنثی یا نوچرال تقسیم بندی می شوند، و به تاثیری که روی پذیرنده TSH می گذارد، مربوط می شود.
آنتی سدیم-ید آنتی بادی هایی اند که اخیرا کشف شده اند ولی ارتباط بالینی آنها هنوز ناشناخته است.
بیماری گریوز و تیروئیدیت هاشیموتو که معمولا دو بیماری وابسته به همند که در آن به اتوآنتی بادیهای آنتی تیروئید توجه می شود.
آنتی بادی های آنتی تیروئید می توانند به گروهای سازگار (موافق) آنتی ژن هدف تقسیم شود.






آنتی بادی های آنتی TPO

پراکسیداز آنتی تیروئید (آنتی TPO) آنتی بادی های مخصوص اتوآنتی ژن TPO هستند، یک گلیکوپروتئین 105kDaاست که ید را اکسید می کند و تیروگلوبولین یدیشن تیروسول در غده تیروئید واکنش می دهد. (مطالعات اخیر نشان داده است زمانی که تیروگلوبین یدین کاهش می یابد توسط یک آنزیم، واکنش شیمیایی ید با TPO انجام می شود، باقیمانده تیروسول در ساختمان هورمون تیروئید استفاده می شود.). آنتی بادی های آنتی TPO بیشترین اتوآنتی بادی آنتی تیروئید هستند که تقریبا در90% بیماری تیروئیدیت هاشیموتو، در 75% بیماری گریوز و در 10 تا 20% گواتر ورم کرده یا سرطان تیروئید دیده می شود.
اکثر آنتی بادی های آنتی TPO توسط لنفوسیت های نفوذ کننده و از بخش کوچکی از غدد لنفاوی و مغز استخوان ساخته می شوند. آنتی بادی های آنتی TPO باعث مختل کردن فعالیت تیروئید می شود و سلول آنتی بادی از جمله سلول های سمی بدن است که باید دفع شود. با این حال گمان نمی کنیم که آنتی بادی های آنتی TPO نقش مهمی در تخریب و آسیب رساندن به تیروئید داشته باشند.

آنتی بادی های گیرنده TSH

گیرنده تیروتروپین (گیرنده TSH) آنتی ژنی برای آنتی بادی های گیرنده TSH است (TRAbs). گیرنده جفتی جی پروتئین 7 غشایی که با سیگنال های هورمون تیروئید رابطه دارد. TRAbs از نظر اینکه چه اثری روی سیگنال گیرنده دارند به این سه دسته تقسیم می شوند: آنتی بادی های فعال (مربوط به پرکاری تیروئید)، آنتی بادی های مسدود کننده یا بازدارنده (مربوط به تیروئیدیت) و آنتی بادی های خنثی (بی اثر روی گیرنده).
آنتی بادی های فعال و مسدود کننده غالبا با اپیتوم های تنظیم پذیر پیوند می خورند (اپیتوم مشخص کننده آنتی ژنی است، بخشی از یک آنتی ژن است که توسط سیستم ایمنی شناسایی می شود.)، در حالی که آنتی بادی های خنثی به اپیتوم های دراز و باریک می چسبند.
TRAbs در 70 تا 100% بیماری گریوز و 1 تا 2% از افراد سالم دیده می شود.
آنتی بادی TPO راحت تر از آنتی بادی گیرنده TSH اندازه گیری می شود، و بنابراین به عنوان جانشینی برای تشخیص بیماری گریوز است.

ارتباط ساختمانی و بالینی آنتی بادی های خنثی کشف نشده است. با این وجود ممکن است باعث طولانی کردن نیمه عمر گیرنده TSH شود.

آنتی بادی های تیروگلوبولین

آنتی بادی های تیروگلوبولین مخصوص تیروگلوبولین هستند، 660kDa از پروتئین ماتریکس در فرایند تولید هورمون تیروئید دخالت دارد. آنها در 70% تیروئیدیت هاشیموتو، 60% از کم کاری ناشناخته تیروئید، 30% از بیماری گریوز و درصد کمی از سرطان تیروئید و 3% از افرادسالم دیده می شود. در 99% از نمونه جایی که آنتی بادی تیروگلوبولین یافت می شود آنتی بادی های آنتی TPO نیز حضور دارند، با این حال تنها 35% از نمونه مثبت آنتی بادی آنتی TPO ، آنتی بادی تیروگلولولین را نشان دادند.

نشانه آنتی سدیم مثبت/ ید منفی

آنتی بادی های نشانه آنتی سدیم مثبت/ ید منفی در یافته های اخیر بیشتر در اتوآنتی بادی های تیروئید مثبت دیده می شوند و نقش آنها در اثر بیماری تیروئید ناشناخته است. آنها تقریبا در 20% بیماری گریوز و 24% از تیروئیدیت هاشیموتو مشاهده می شود.

بیماری زایی

تصور بر این است که تولید آنتی بادی ها در بیماری گریوز، به علت افزایش فعالیت +CD4 در سلولهای تی (T-cell) و به دنبال آن بکارگیری سلولهای بی (B-cell ) در تیروئید است.
به هر حال آنتی بادی های آنتی تیروئید مجبور هستند تا با ورود عفونت در غده تیروئید، همین راه را ادامه دهند و در محل عفونت حضور یابند و مدرک مستندی وجود ندارد که آنتی بادی های آنتی تیروئید مستقیما در تخریب تیروئید شرکت کنند.






تاثیر آنتی بادی های آنتی تیروئید بر تولید مثل انسان


حضور آنتی بادی های آنتی تیروئید با افزایش خطر ناباروری، سقط جنین مکرر، زایمان زودرس و تیروئیدیت مادر بعد از زایمان همراه است.
تاثیر لووتیروکسین در درمان RPL در زنانی که اوتوآنتی بادی های تیروئید در آنها بالاست بررسی شده است.

بین 900 زنی که سابقه سقط جنین داشتند مطالعه ای انجام شد. همه آن زنان آنتی بادی های آنتی TPO بالایی داشتند لووتیروکسین از دو ماه قبل بارداری تا پایان بارداری به آنها داده می شود. دوز لووتیروکسین بستگی به سطح متفاوت آنتی TPO در افراد دارد که این دوز با نظر متخصص غدد تعیین می شود. سطح موفقیت برای حاملگی در زنانی که لووتیروکسین مصرف کردند نزدیک به 83% است. سطح آنتی TPO در زنان قبل از درمان دارویی 488UL/ml و بعد از درمان123UL/ml بوده است. کاهش سطح آنتی بادی آنتی TPO بعد از 2 تا 3 ماه درمان حاصل می شود.

ترجمه: سمیه مظفری

پرسش

در آزمایش تیرویید قبل از بارداری نتایج آزمایش تیروییدم بصورت زیر بوده:Total Thyronin(T4 Chemilumin : 7.8TSH(Chemilumin : 1.08Prolactin(Chemi : 319Anti TPO(anti-thyroid peroxidase ) : 422با اینکه TPO:412 بسیار بیشتر از رنج مجاز 16-1 میباشد اقدام به بارداری نمودم. پس از بارداری آزمایش TPO:313 شد.در دو ماهگی حاملگی مشخص شد که جنین قلب ندارد ولذا اقدام به دفع آن نمودم.توسط متخصص غدد نیز ویزیت شدم که مشکلی نداشتم ،منتها متاسفانه در رابطه با TPO کمکی به بنده ننمود.و اکنون در انتظار نوبت 4ماهه پزشک دیگری ام.سال گذشته نیز بارداری دو قلو داشتم که به علت زیاد شدن کیسه آب یکی از انها در ماه پنجم فوت کرد و پس از زایمان ماه ششم نیز بعد از ده روز از زایمان قل دوم نیز فوت شد. اما در این حاملگی (که با پزشک دیگری بوده) آزمایش تیرویید نداده بودم.اینک خواهشمند است بفرمایید که:1-TPO میتواند در این زایمان های ناموفقم نقشی داشته باشد؟2-اصلا خارج نرم بودن TPOدر بارداری نقشی دارد؟3- خارج نرم بودن TPOچه چیزی را میرساند؟4-جهت نرم نمودن آن چه باید کرد؟ تغذیه خاصی مورد نظر است یا دارو؟

پاسخ

با سلام
1- طبق تحقیقات انجام شده مشخص شده که افرادیکه دارای آنتی بادی های ضد تیروئید هستند ریسک سقط خودبخودی در آنها افزایش می یابد.این آنتی بادی در مقادیر نرمال موجب کمک به عملکرد آنزیمی در بدن میشود که در نهایت موجب تولید ید شده و در تولید هورمون تیروئید نقش دارد.
2و3 - بالا بودن این آنتی بادی نشانگر وجود فرآیند خود ایمنی ( اتوایمیون ) در بدن است که این فرآیند میتواند بر روی جنین تاثیر منفی بگذارد. بعبارت دیگر در مواردی سیستم ایمنی بدن از تعادل خارج شده و بر علیه سلولها و مواد تشکیل دهنده خود آنتی بادی می سازد که به این حالت می گویند بیماری خود ایمنی . یکی از این آنتی بادیها Anti TPO می باشد که میتواند بتدریج غده تیروئید را تخریب کرده و باعث کم کاری تیروئید شود . حال وجود این زمینه خودایمنی ممکن است موجب فعالیت سیستم ایمنی نسبت به (علیه) جنین شده و در نتیجه موجب سقط شود.
4-برای کنترل بیماریهای خودایمنی رژیم غذائی تاثیری ندارد ولی داروهای مختلفی ممکن است بکار رود من جمله ترکیبات کورتونی که موجب سرکوب فرآیند خود ایمنی میشود ولی تصمیم نهائی در مورد روند درمان با پزشک معالج است.


نام اختصاری: Anti TPO 

سایر نام ها: آنتي بادي ميكروزومي ضد تيروئيدي، اًتو آنتي بادي تيروئيدي، آنتی بادیهای ضد تیروئید پراکسیداز
بخش مورد انجام: آنالیز هورمون
نوع نمونه قابل اندازه گیری : سرم
حجم نمونه مورد نیاز: 0.6 ml
شرایط نمونه گیری: نياز به ناشتايي یا آمادگی خاصی نمي باشد. 

ملاحظات نمونه گیری: 

1.مطابق دستورالعمل آزمایشگاه از بیمار نمونه خون وریدی گرفته شود.2.محل خونگیری را از نظر خونریزی بررسی نمایید.3.نمونه خون باید در ظرف دو ساعت سانتریفیوژ گشته و سرم جدا گردد.4.سرم جدا شده باید شفاف و عاری از فیبرین ، همولیز و یا لیپمیک باشد. 5.در صورت استعمال داروهای مرتبط با تیروئید آن را در برگه آزمایش یادداشت نمایید.6.نمونه گیر می بایست شرح حالی از وضعیت بالینی بیمار از وی پرسیده و در صورت لزوم در برگه آزمایش یادداشت

نماید.موارد عدم پذیرش نمونه: 

1.نمونه هاي به شدت هموليز و ليپميك مورد پذيرش نمي باشند.2.ذوب و فریز مکرر نمونه مورد قبول نمی باشد.شرایط نگهداری: نمونه به مدت 7 روز در 2-8oC و 30 روز در 20oC- پایدار است. ترجیحاً تا زمان آزمایش در 2-8oC نگهداری گردد. در صورت طولانی شدن زمان انجام تست آن را فریز نمایید. 

کاربردهای بالینی: 

1.کمک در تشخیص بیماریهای اتوایمیون تیروئید مانند تیروئیدیت هاشیموتو و بیماری گریوز.2.افتراق بیماریهای اتوایمیون تیروئید از گواتر غیر اًتوایمیون و یا کم کاری تیروئید.3.به عنوان یک روش تشخیصی در تصمیم گیری برای درمان بیماری که دارای کم کاری تیروئید تحت بالینی می باشد.روش مرجع: رادیو ایمنومتریک اسی (IRMA)
روش ارجح: IRMA، ELISA
سایر روش ها: ثبوت مکمل (CF)، هماگلوتیناسیون فعال، ایمونو فلوئورسانس بافتی، کمی

لومینوسانس 

Tanned RBC Agglutinationtat-RBA.
مقادیر مرجع:
طبیعی: <20 iu/ml
مثبت ( بزرگسالان): 20 iu/ml≤


منابع : یادبگیر دات کام ، تبیان ، نی نی سایت
برچسپ ها : آنتی بادی چیست؟ Anti top ، آنتی بادی بالا ، اوتوآنتی بادی های ضد تیروئید ، مقادیر مرجع انتی بادی

گرد آورنده : irsanat.com :( پیمان محمدرضایی )
تاریخ ارسال :  1395/8/19     
تعداد مشاهده :5347



ثبت نظرات شما کاربران محترم باعث بهبود مطالب سایت خواهد شد
نام و نام خانوادگی : الزامی
تلفن/ایمیل :
نظر شما : الزامی
کد امنیتی :

الزامی


دیگر مطالب مرتبط با موضوع : پزشکی


جهت دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید             
آخرین مقالات ارسالی
مطالب تصادفی


دستگاه تی دی اس متر(TDS)

دستگاه پی اچ متر دیجیتال

هدایت سنج آب,EC متر

فتومتر پرتابل دیجیتال

دماسنج دیجیتال

مولتی متر دیجیتال

ph متر خاک

ph متر، ph سنج

Tds متر

آمونياك سنج

سنسور ph سنج ، پراپ ph سنج

EC متر ، EC سنج

ph سنج هانا ، تستر ph هانا

رفرکتومتر ، قند سنج

EC/TDS متر ، هدایت تی دی اس سنج

EC/TDS/PH متر ، تستر های مولتی پارامتر آب

ترازو آزمایشگاهی

اکسیژن متر آنلاین

پی اچ ph سنج آنلابن

هدایت و تی دی اس سنج آنلاین ،EC/TDS تابلویی انلاین

اکسیژن سنج DO متر آنلاین تابلویی

محصولات شرکت آدوا ADWA -ADWA

تجهیزات کنترل و اندازه گیری آنلاین

کلر سنج

فروش فوق العاده تجهیزات آنلاین تابولویی

محصولات شرکت ای زد تایوان AZ

فلکسی تستر، کلر، کلراید، سختی، سختی کلسیم، مس، روی،سیلیسم



فروشگاه ایران صنعت ،بررسی انتخاب و خرید آنلاین

فروشگاه ایران صنعت در سال 1388 تاسیس گردید، که مفتخر است ، با عرضه محصولات ابزاردقیق ، برق الکترونیک ، ابزارآلات و تجهیزات صنعتی در سراسر کشور با بهترین کیفیت و قیمت رقابتی در خدمت هموطنان گرامی باشد .
ENAMAD logo-samandehi

آدرس : کرج چهار راه کارخانه قند به سمت میدان هفت تیر خیابان پناهی کوچه پناهی 1 پلاک 61 ساختمان اهورا واحد یک
شماره تلفن : 02691300551
شماره همراه : 09106978820 واتساپ ، تلگرام ، ایتا ، روبیکا ، ای گپ روی این شماره می باشد
شماره نمابر : 30008666850361
افراد آنلاین: 61
تاریخ :1403/2/15
پرداخت آنلاین شبکه اجتماعی یوتیوب اینستاگرام شبکه اجتماعی فیس بوک

تمامي كالاها و خدمات اين سایت، داراي مجوزهاي لازم از مراجع مربوطه میاشند و فعاليتهاي اين سايت تابع قوانين و مقررات جمهوري اسلامي ايران است
تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به ایران صنعت میباشد.